Inventarielista vid uthyrning i andrahand
Ska du hyra ut ditt hem? Ska du lämna kvar möbler och saker som din hyresgäst får lov att använda? Vill du inte komma tillbaka efter uthyrningsperioden och höra att din soffa var trasig redan innan din gäst flyttade in? Undvik onödiga missförstånd och tvister genom att upprätta en inventarielista över alla dina saker. Vi guidar dig genom processen!
- Plocka bort. Trots att du skriver med tavlan du ärvt från din mormor på listan, garanterar inte det att din hyresgäst kan ersätta den vid eventuell skada. Fundera igenom vilka saker som har för stort affektionsvärde för dig, och förvara de i förråd eller magasin under uthyrningsperioden.
- Gå igenom ditt hem rum för rum. Att skriva en komplett inventarielista kan ta längre tid än vad man tror, särskilt om ditt hem är stort och du har mycket prylar. För att få struktur i listan kan du dela in den rumsvis. Börja exempelvis med att inventera ditt kök. Det kan vara enkelt att börja med de stora sakerna så som spis, kylskåp och frys (vitvaror är också inventarier och ska därmed med på listan!) följt av skåp och lådor. Kom ihåg att även skriva antal, exempelvis ”stol x 4” i stället för bara ”stolar”.
- Kom ihåg skador! Är det en repa i ditt köksbord? Krånglar din diskmaskin? Skriv ner alla skador och defekter i din inventarielista. På så sätt slipper din hyresgäst oroa sig för att bli oskyldigt anklagad, och du kan enklare hävda att det inte alls fanns en spricka i köksfönstret innan du flyttade ut.
- Fram med kameran. Ett enkelt sätt att dokumentera skicket på dina saker är att fota! Komplettera din lista med bilder på ditt hem. Fota gärna skadade områden också, så att ni slipper bli oense senare. Foton kan också hjälpa dig att få struktur i din inventarielista. Fota exempelvis dina köksluckor, skriv ut fotot och numrera luckor och skåp. På så sätt kan du hänvisa till ”lucka 1” och ”låda 3” i överblicks-bilden.
- Gå igenom listan tillsammans med din hyresgäst. Det är viktigt att din hyresgäst är med på noterna och godkänner inventarielistan samt tillhörande bilder. Listan är nämligen inte giltig förrän ni båda signerar varsitt exemplar. När ni båda signerat listan godkänner du att ansvaret över dina inventarier ligger i din hyresgäst händer. Kom ihåg att märka listan med vilken adress den gäller för. Var så specifik som möjligt!
- Dela listan med din hyresvärd. Bor du i hyresrätt kan du maila en kopia på den signerade listan med tillhörande bilder till din hyresvärd. På så sätt har du en tredje person som kan intyga att listan upprättades innan du flyttade ut och att båda signerat den. Hängslen och livrem är A och O när det kommer till ens hem och saker!
Vi har skrivit mer om vad som är bra att tänka på vid uthyrning i andrahand i en annan bloggpost på vår Flyttblogg.
Ladda ned en inventarielista här
Att leva med allergier kan vara en ständig kamp och orsaka obehag. Genom att tillämpa effektiva dammsugning tekniker och vidta…
När vintern ger vika för vårens värme är det dags att ge nytt liv åt din trädgård och förbereda den…
Köket är hemmets hjärta, men det kan också locka till sig smuts, fett och oreda. Att hålla ditt kök gnistrande…
Att hålla din cykel i toppskick är viktigt, inte bara för dess utseende utan även för att säkerställa en smidig…
Bra service, lätta att få tag på och måna om att det skulle bli ett bra jobb. Kan varmt rekommendera!
Otroligt bra bemötande! Trots sista minuten-förfrågan fixade de städningen med glänsande resultat. Rekommenderas varmt!
Jag är väldigt nöjd med flytttjänsterna. Snabb offert per mail och smidig bokning.
STRÅLANDE!
Ditt meddelande är mottaget och vi återkommer till dig så snart vi har möjlighet.