Vanliga frågor
Frågor & Svar
Har du några frågor eller funderingar som har med Qleano eller våra tjänster att göra? Vi har samlat de vanligaste frågorna vi får och svaren här. Om du trots allt inte hittar svaret på din fråga är vi aldrig längre än ett telefonsamtal eller mail bort.
-
Allmänna frågor
-
Hur fungerar Qleano?
Qleano är en trygg partner som kopplar ihop kunder och operatörer av hushållsnära tjänster över nästan hela Sverige.
Du köper tjänsterna via oss och vi hjälper såväl dig som kund som städbolagen att göra kundupplevelsen så bra som möjligt. -
Hur kvalitétssäkrar ni städningen?
Samtliga av städbolagen som går under vår flagg kontrolleras noggrant vad gäller innehavande av F-skatt, att bolagen är momsregistrerade samt betalar arbetsgivaravgifter. Vi kontrollerar även kontinuerligt kvalitén på utförda uppdrag så att bolagen levererar tjänsten i enlighet med uppdragsbeskrivningen. Vi kräver också in giltiga försäkringsbrev så att du som kund kan vara trygg när vi utför tjänsten i ditt hem.
-
Är Qleano och de anslutna bolagen försäkrade?
Alla bolag som ansluter sig till Qleano måste skicka in giltigt försäkringsbrev som godkänns av oss på Qleano för att få börja utföra uppdrag. Vi kräver sedan in dessa årligen för att kunna garantera en trygghet för dig som kund om något mot förmodan skulle hända.
-
Vart hittar jag era allmänna villkor?
Du hittar våra allmänna villkor genom att klicka här.
-
Vilka frågor ska jag ställa till er på Qleano och vilka frågor ska jag ställa direkt mot städbolagen?
Du är välkommen att ställa alla frågor till vår kundtjänst. Vi finns till för att underlätta för såväl dig som kund som för städbolagen och ser gärna att du kontaktar oss med alla frågor och funderingar som dyker upp.
-
Hur kollar ni upp städbolagen som ansluter sig till Qleano?
Innan en flyttfirma eller ett städbolag börjar utföra uppdrag under vår flagg kräver vi dels in försäkringsbrev från bolaget och dels så kräver vi ut siffror från Skatteverket om arbetsgivaravgifter, moms och skatter. Detta för att branschen överlag har utmaningar med aktörer som inte sköter sina åtaganden enligt lag och vi vill göra det enkelt för dig som kund att välja rätt när du letar efter städ- eller flyttbolag.
-
Är ni försäkrade, exempelvis om något skulle gå sönder?
Vi har full försäkring som täcker eventuella skador på egendom. Vill du se kopia av försäkringsbrev eller liknande så är du välkommen att ta kontakt med vår kundtjänst.
-
Hur fungerar Qleano?
-
Flyttstädning
-
Åker ni ut och tittar på bostaden innan städningen ska utföras?
I de allra flesta fallen kan vi ge dig ett fast pris utan att behöva åka ut och titta på uppdraget innan. Det kan vi göra tack vare vår gedigna erfarenhet av städning för privatpersoner. Om du vill att vi kommer ut och tittar på bostaden innan så kan vi självklart lösa det.
-
Hur långt i förväg måste jag boka en flyttstädning?
För att få en garanterad tid rekommenderar vi att du bokar ditt städuppdrag så tidigt som möjligt. Väldigt ofta kan vi även ta akutstädningar. Sista veckan varje månad är det i regel högt tryck vilket innebär att vi kan bli fullbokade. Då är det bra med framförhållning. Vid akutstäd är det alltid enklast att ringa oss!
-
Vad ingår i flyttstädningen?
Våra flyttstädningar ämnar till att göra bostaden redo för nästkommande boende att flytta in och innehåller det som behövs för besiktning av såväl hyresvärd som ny bostadsägare. Du får en checklista vid bokning där det framgår vad som ingår och vad som inte ingår. Vår flyttstädning utgår från Mäklarsamfundets riktlinjer, med vissa skillnader. Rengöring av braskamin samt våttorkning av väggar och tak ingår inte. Fönsterputsning och städning av vitvaror ingår. Rengöring av biutrymmen såsom garage, källare och uterum ingår ej i flyttstädningen, om det inte särskilt avtalats innan. Rengöring av inglasat uterum ingår om avtalat.
-
Ingår fönsterputsning vid flyttstädning?
Ja, det ingår alltid om det inte krävs skylift eller säkerhetsanordning. Vid kyla och vintertid kan det vara svårt att fullgöra fönsterputsningen men då tar vi alltid en dialog med dig som kund.
-
Står Qleano för städmaterial?
Vi på Qleano har alltid med den utrustning som behövs för att fullfölja uppdraget. Kostnaden för detta är redan inkluderat i ditt pris.
-
Vad ska jag tänka på innan städningen ska påbörjas?
Förutom att tömma bostaden på möbler och saker, vill vi att du stänger av och frostar av kyl & frys. Glöm inte att dra fram vitvaror som kyl/frys, spis och/eller tvättmaskin/torktumlare, om du vill att vi ska rengöra bakom dessa. På grund av skaderisken drar vi inte fram några vitvaror när vi är på plats. Detta då vi inte kan garantera att vi har möjlighet att dra ut vitvarorna själva. Finns det ett badkar med en front, vänligen demontera fronten innan vi kommer.
-
Hur fungerar det med nyckelöverlämning?
Om möjligt, ser vi gärna att du finns på plats för att låsa upp vid avtalad starttid. Du kan sedan göra upp med personalen på plats hur de ska låsa efter sig. Om du eller någon annan inte har möjlighet att möta upp, vänligen kontakta vår kundsupport så får vi tillsammans titta på alternativa möjligheter. Vanligast är då att du gömmer nyckeln ute eller ber en granne låsa upp. Du kan även ge oss nyckeln några dagar innan uppdraget börjar.
-
Ingår städning av balkong?
Vanliga balkonger sopas av om vädret tillåter. Inglasad balkong ingår om det är avtalat då vi även behöver putsa rutorna vilket innebär mer tid på plats.
-
Går det bra att lämna kvar möbler/saker i bostaden?
Vi rekommenderar er att alltid tömma bostaden på saker och möbler. Om ni vill lämna kvar möbler, vänligen meddela vår kundsupport innan städningen. Då kommer vi bl.a. be er flytta möblerna till mitten av rummet för att underlätta rengöringen. Vi flyttar inte på möbler för att städa bakom eller under dem. Vi tar inte ansvar för, eller slänger kvarlämnade saker i bostaden.
-
Varför behöver ni mitt personnummer vid bokning?
Vi använder personnumret för att kunna genomföra ansökan om Rut-avdraget.
-
När blir städningen färdig?
Vi blir alltid klara samma dag med en flyttstädning om inget annat är överenskommet. Vi kan ha svårt att svara på exakt tid under dagen som städningen beräknas bli färdig. Vi räknar alltid med att få en heldag på oss (08:00-23:59) om inget annat är överenskommet.
-
När kan jag boka en besiktning av städningen?
Vi avråder från att boka in städbesiktningen samma dag som städdagen och rekommenderar att ni bokar in besiktningen till dagen efter städningen samt i god tid innan nästa person ska flytta in i bostaden. Vi närvarar normalt inte vid besiktningen om inte det är överenskommet och fungerar tidsmässigt med städpersonalens planering.
-
Jag har spröjsade fönster, vad gäller?
Om det finns sådant spröjs på fönstret som är avtagbart, ber vi dig att plocka ner dessa innan vi kommer och utför städningen. Vid önskemål om rengöring av spröjs ber vi dig ta kontakt med vår kundsupport innan städningen.
-
Vad gäller vid nikotinskadade bostäder och sanering av bostad?
Nikotinskadade eller saneringsklassade bostäder ingår ej i en vanlig flyttstädning. Du får gärna ta kontakt med vår kundtjänst om du vill veta mer om dessa tjänster.
-
Åker ni ut och tittar på bostaden innan städningen ska utföras?
-
Ekonomi & betalning
-
Är priset jag fått ett fast pris? Tillkommer några andra kostnader?
Vi ger alltid fasta priser på uppdragen. Det enda som kan tillkomma är en faktureringsavgift om du önskar få fakturan via vanlig post. Om ytskiktet i bostaden skulle visa sig vara i onormalt skick så kommer du att kontaktas för eventuellt prispåslag av vår kundsupport.
-
Hur sker betalningen?
För privatpersoner som anlitar oss för flyttstädning sker betalning av fakturan till Intrum Serafim Finans (www.serafimfinans.se). Vi tar endast betalt via faktura och då genomförs en standard kreditkontroll vilket kan medföra att en omfrågadkopia skickas till dig. Fakturan skickas via e-post till dig ett par dagar efter att städningen är genomförd. I vissa fall sker förskottsbetalning om du inte gått igenom vår kreditcheck.
-
Vad innebär det att ni gör en kreditkontroll?
I samband med din bokning genomförs en standard kreditkontroll via Creditsafe (www.creditsafe.se). Detta för att vi fakturerar dig efter att städningen blivit utförd. Kreditchecken är inget som drar ner din kreditvärdighet när du exempelvis vill ta lån hos banken. Innan vi gör en kreditcheck, krävs ett godkännande från dig vilket vi frågar om över telefon eller via våra allmänna villkor vid köp på web eller via app.
-
När får jag min faktura?
Fakturan skickas normalt ett par dagar efter att städningen blivit utförd. Om du inte mottagit den 5-6 dagar efter utförd städning, kontakta kundsupport på tel 010-330 99 55 eller support@qleano.se så skickar vi ut en fakturakopia.
-
När ska betalning av städningen ske?
Fakturan skickas till dig inom några dagar efter att städningen är utförd. Du har då 10 dagar på dig att betala in fakturan. Vi använder oss av
factoringbolaget Serafim Finans så det är de som är betalningsmottagaren av fakturan. -
Betalningsavsändare av fakturan
Tänk på att betalningsavsändaren av fakturan ska vara densamma som ska stå för Rutavdraget. Detta är enligt Skatteverkets regler.
-
Är priset jag fått ett fast pris? Tillkommer några andra kostnader?
-
RUT-avdrag
-
Hur fungerar Rut-avdraget?
Från och med 2009 har man som privatperson rätt till 50% avdrag för arbetskostnad på hushållsnära tjänster. Qleano sköter hanteringen av skattereduktionen från Skatteverket. När du får fakturan har vi redan dragit av för RUT-avdraget.
-
Hur mycket Rut-avdrag får jag göra?
Du får göra avdrag på 50% av arbetskostnaden. Om du är under 65 år får du göra avdrag på upp till 25 000 kronor per år. Om du däremot fyllt 65 år vid årets ingång kan du göra avdrag upp till 50 000 kronor per år.
-
Kan jag göra Rut-avdrag för era tjänster?
Om du är över 18 år och har betalat inkomstskatt i Sverige så har du rätt till 50% avdrag på arbetskostnaden.
-
Om personen som bott i bostaden som ska städas gått bort, gäller Rut-avdraget ändå?
Om personen gått bort efter att arbetet är utfört gäller skattereduktionen. Om uppdraget avser en dödsbostädning gäller ej Rut-avdraget.
-
Varför gäller inte Rut-avdraget vid dödsbostädning?
Skatteverket har boendekrav på hushållsnära tjänster. Det måste alltså finnas en person skriven på bostaden som ska städas.
-
Vad är Rut?
Som privatperson i Sverige får du göra rutavdrag på 50% på arbetskostnaden för hushållsnära tjänster, dvs. inte på materialkostnaden eller liknande utan endast kostnaden för arbetstiden.
Några exempel på hushållsnära tjänster som ger rätt till rutavdrag:
Flyttstädning
Flytthjälp
Hemstädning
Storstädning
Visningsstädning
Fönsterputsning
Flytthjälp
Trädgårdsarbete
Snöskottning
-
Vad är skillnaden mellan Rot och Rut?
ROT står för Renovering, ombyggnad och tillbyggnad och avser byggtjänster medan RUT avser hushållsnära tjänster som exempelvis städning. ROT och RUT går under samma avdragstak. Det vill säga att om du under året nyttjat hela avdraget för ROT kan du ej göra ytterligare avdrag för RUT. Kort sagt kan vi säga att det finns ett maximalt tak för tjänsteavdrag.
-
Vem ansöker om Rut?
Qleano, eller det bolag du väljer att anlita, ansöker om Rut åt dig, så det är ingenting du behöver tänka på. Du kommer att få en bekräftelse från Skatteverket antingen elektroniskt (om du är ansluten till en digital brevlåda som exempelvis Kivra) eller hemskickad per post kort efter att vi ansökt om Rut-avdraget.
-
Hur mycket måste jag tjäna för att kunna nyttja maximal skattereduktion?
Exakt vilken inkomst du måste ha för att kunna utnyttja den maximala skattereduktionen är omöjligt att säga. Det beror på olika faktorer, till exempel arten av inkomst, den kommunala skattesatsen och underskott av kapital, som påverkar storleken på den ”nödvändiga” inkomsten. Du kan gå in och läsa mer på Skatteverkets sida där de förklarar mer om det här och där du själv kan uppskatta ditt rot- och rutavdrag
-
Hur fungerar Skatteverkets boendekrav?
Du måste helt eller delvis bo i bostaden där tjänsten utförs. Om du har dubbel bosättning räknas båda som bostad. Även fritidshus, andelslägenhet eller en stuga som du äger eller hyr ut kortare eller längre tid räknas som bostad.
Om du hyr ut din bostad kan du inte nyttja rutavdraget för tjänster som utförs under uthyrningstiden utan det är istället hyresgästen som ska göra detta.
Du får nyttja rutavdrag för en bostad du ska flytta in i. -
Om tjänsten utförs i slutet av året, men jag betalar fakturan året efter, hur fungerar det med Rut-avdraget då?
Om Qleano, eller något annat städbolag du anlitat, utför en tjänst i december och din betalning kommer in i januari så går rutavdraget på det nya året. Skatteverket går efter det datum man har betalat fakturan och inte det datum som tjänsten är utförd.
-
Hur fungerar Rut-avdraget?
-
Sekretess & personuppgifter
-
Personuppgifter
Personuppgifter hanteras i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR)
-
Ångerrätt och köpvillkor
Du har som kund hos oss rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Om du avbokar med mindre än tio dagar kvar till städtillfället tillkommer en avbokningsavgift enligt våra villkor (som står angivna i din checklista). Om du av någon anledning skulle önska avbeställa en tjänst så kontaktar du oss på support@qleano.se eller ringer på 010-330 99 55.
-
Har ni någon sekretesspolicy?
Alla som är ute och städar på uppdrag genom Qleano har genom sin arbetsgivare skrivit på ett sekretessavtal. Mer om vår sekretesspolicy hittar du under Om oss.
-
Personuppgifter
STRÅLANDE!
Ditt meddelande är mottaget och vi återkommer till dig så snart vi har möjlighet.
Bra service, lätta att få tag på och måna om att det skulle bli ett bra jobb. Kan varmt rekommendera!
Jag är väldigt nöjd med flytttjänsterna. Snabb offert per mail och smidig bokning.
Otroligt bra bemötande! Trots sista minuten-förfrågan fixade de städningen med glänsande resultat. Rekommenderas varmt!