FAQ

Frågor & svar

Är det första gången du ska ta hjälp med städning i hemmet? Är du nyfiken på hur Qleano fungerar? Hur fungerar RUT-avdraget? Vad ingår i tjänsterna vi erbjuder?

För att underlätta för dig som kund har vi valt att samla de vanligaste frågorna på ett och samma ställe. Här kan du enkelt hitta svar på de frågor som dykt upp. Skulle du mot förmodan inte hitta svar på din fråga så är du alltid välkommen att ta kontakt med oss via chatten, mail eller telefon!

Allmänna frågor

  • Hur fungerar Qleano?

    Qleano är en plattform där vi samlat Sveriges städbolag. Du köper tjänsterna via vår plattform och vi hjälper såväl dig som kund som städbolagen att göra kundupplevelsen så bra som möjligt.

  • Hur kvalitétssäkrar ni städbolagen?

    Samtliga av städbolagen som går under vår flagg kontrolleras noggrant vad gäller
    innehavande av F-skatt, att bolagen är momsregistrerade samt betalar arbetsgivaravgifter.
    Vi kontrollerar även kontinuerligt kvalitén på utförda uppdrag så att bolagen levererar
    tjänsten i enlighet med uppdragsbeskrivningen. Vi kräver också in giltiga försäkringsbrev
    så att du som kund kan vara trygg när vi utför tjänsten i ditt hem.

  • Är ni och era städbolag försäkrade?

    Alla bolag som ansluter sig till Qleano måste skicka in giltigt försäkringsbrev som godkänns av oss på Qleano för att få börja utföra uppdrag. Vi kräver sedan in dessa årligen för att kunna garantera en trygghet för dig som kund om något mot förmodan skulle hända.

  • Vart hittar jag era allmänna villkor?

    Våra allmänna villkor finns att hitta under Om oss i toppmenyn eller längst ned på
    hemsidan, i sidfoten.

  • Vilka frågor ska jag ställa er på Qleano och vilka ska jag ställa direkt mot städbolagen?

    Du är välkommen att ställa alla frågor till vår kundtjänst. Vi finns till för att underlätta för såväl dig som kund som för städbolagen och ser gärna att du kontaktar oss med alla frågor och funderingar som dyker upp.

  • Hur kollar ni upp städbolagen som jobbar under Qleanos flagg?

    Innan ett städbolag börjar utföra uppdrag under vår flagg kräver vi dels in försäkringsbrev från städbolaget och dels så kräver vi ut siffror från Skatteverket om arbetsgivaravgifter, moms och skatter. Detta för att branschen överlag har utmaningar med aktörer som inte sköter sina åtaganden enligt lag och vi vill göra det enkelt för dig som kund att välja rätt när du letar efter städbolag.

  • Är ni försäkrade, exempelvis om något skulle gå sönder?

    Vi har full försäkring som täcker eventuella skador på egendom. Vill du se kopia av försäkringsbrev eller liknande så är du välkommen att ta kontakt med vår kundtjänst.

Flyttstädning

  • Åker ni ut och tittar på bostaden innan städning ska utföras?

    I de allra flesta fallen kan vi ge dig ett fast pris utan att behöva åka ut och titta på uppdraget innan. Det kan vi göra tack vare vår gedigna erfarenhet av städning för privatpersoner. Om du
    vill att vi kommer ut och tittar på bostaden innan så kan vi självklart lösa det.

  • Hur lång tid i förväg måste jag boka en flyttstädning?

    För att få en garanterad tid rekommenderar vi att du bokar ditt städuppdrag så tidigt som möjligt. Väldigt ofta kan vi även ta akutstädningar. Sista veckan varje månad är det i regel högt tryck vilket innebär att vi kan bli fullbokade. Då är det bra med framförhållning. Vid akutstäd är det alltid enklast att ringa oss!

  • Vad ingår i flyttstädningen?

    Våra flyttstädningar ämnar till att göra bostaden redo för nästkommande boende att flytta in och innehåller det som behövs för besiktning av såväl hyresvärd som ny bostadsägare. Du får en checklista vid bokning där det framgår vad som ingår och vad som inte ingår. Vi utgår från Mäklarsamfundets riktlinjer. Fönsterputsning och städning av vitvaror ingår. Rengöring av braskamin och inglasad balkong samt våttorkning av väggar och tak ingår inte. Rengöring av biutrymmen såsom garage, källare och uterum ingår ej i flyttstädningen, om det inte särskilt avtalats innan.

  • Ingår fönsterputsning vid flyttstädning?

    Ja, det ingår alltid om det inte krävs skylift eller säkerhetsanordning. Vid kyla och vintertid kan det vara svårt att fullgöra fönsterputsningen men då tar vi alltid en dialog med dig som kund.

  • Ingår det städmaterial?

    Ja! Vi på Qleano har alltid med material och utrustning som behövs för att fullfölja uppdraget.

  • Vad ska jag tänka på innan ni kommer?

    Förutom att tömma bostaden på möbler och saker, vill vi att du stänger av och frostar av kyl & frys. Glöm inte att dra fram vitvaror som kyl/frys, spis och/eller tvättamskin/
    torktumlare, om du vill att vi ska rengöra bakom dessa. På grund av skaderisken drar vi
    inte fram några vitvaror när vi är på plats. Detta då vi inte kan garantera att vi har möjlighet att dra ut vitvarorna själva. Finns det ett badkar med en front, vänligen demontera fronten innan vi kommer.

  • Hur fungerar det med nyckelöverlämning?

    Om möjligt, ser vi gärna att du finns på plats för att låsa upp vid avtalad starttid. Du kan sedan göra upp med personalen på plats hur de ska låsa efter sig. Om du eller någon annan inte har möjlighet att möta upp, vänligen kontakta vår kundsupport så får vi tillsammans titta på alternativa möjligheter. Vanligast är då att du gömmer nyckeln ute eller ber en granne låsa upp. Du kan även ge oss nyckeln några dagar innan uppdraget börjar.

  • Ingår städning av balkong?

    Vanliga balkonger sopas av om vädret tillåter. Inglasad balkong ingår om det är avtalat då vi även behöver putsa rutorna vilket innebär mer tid på plats.

  • Går det bra att lämna kvar en del möbler/saker?

    Vi rekommenderar er att alltid tömma bostaden på saker och möbler. Om ni vill lämna kvar möbler, vänligen meddela vår kundsupport innan städningen. Då kommer vi bl.a. be er flytta möblerna till mitten av rummet för att underlätta rengöringen. Vi flyttar inte på
    möbler för att städa bakom eller under dem. Vi tar inte ansvar för, eller slänger
    kvarlämnade saker i bostaden.

  • Varför behöver ni mitt personnummer vid bokning?

    Vi använder personnumret för att kunna genomföra ansökan om Rut-avdraget.

  • När blir städningen färdig?

    Vi blir alltid klara samma dag med en flyttstädning om inget annat är överenskommet. Vi
    kan ha svårt att svara på exakt tid under dagen som städningen beräknas bli färdig. Vi
    räknar alltid med att få en heldag på oss (08:00-23:59) om inget annat är överenskommet.

  • När kan jag boka en besiktning av städningen?

    Vi avråder från att boka in städbesiktningen samma dag som städdagen och
    rekommenderar att ni bokar in besiktningen till dagen efter städningen samt i god tid
    innan nästa person ska flytta in i bostaden. Vi närvarar normalt inte vid besiktningen om
    inte det är överenskommet och fungerar tidsmässigt med städpersonalens planering.

  • Jag har spröjsade fönster, vad gäller?

    Om det finns sådant spröjs på fönstret som är avtagbart, ber vi dig att plocka ner dessa
    innan vi kommer och utför städningen. Vid önskemål om rengöring av spröjs ber vi dig ta
    kontakt med vår kundsupport innan städningen.

  • Nikotinskadade bostäder/sanering

    Vi utför inte städning av nikotinskadade eller saneringsklassade bostäder.

Ekonomi och betalning

  • Är priset jag fått ett fast pris? Tillkommer det några andra kostnader?

    Vi ger alltid fasta priser på uppdragen. Det som tillkommer är en faktureringsavgift på 25 kronor. Om ytskiktet i bostaden skulle visa sig vara i onormalt skick, kontaktas du för eventuellt prispåslag. Vi tar kontakt så fort vi kan för att få ditt godkännande.

  • Hur betalar jag?

    För privatpersoner som anlitar oss för flyttstädning sker betalning av fakturan till Intrum Justitia Finans AB (www.intrum.se). 
Vid betalning mot faktura genomförs en standard kreditkontroll vilket kan medföra att en omfrågadkopia skickas till dig. 
Fakturan skickas via e-post till dig ett par dagar
    efter att städningen är genomförd. I vissa fall sker förskottsbetalning om du inte gått igenom vår kreditcheck.

  • Vad innebär er kreditkontroll?

    I samband med din bokning genomförs en standard kreditkontroll via Creditsafe (www.creditsafe.se). Detta för att vi fakturerar dig efter att städningen blivit utförd. Kreditchecken är inget som drar ner din kreditvärdighet när du exempelvis vill ta lån hos banken. Innan vi gör en kreditcheck, krävs ett godkännande från dig vilket vi frågar om över telefon eller via våra allmänna villkor vid köp på web eller via app.

  • När får jag min faktura?

    Fakturan skickas normalt ett par dagar efter att städningen blivit utförd. Om du inte mottagit den 5-6 dagar efter utförd städning, kontakta kundsupport på tel 010-330 99 55 eller support@qleano.se så skickar vi ut en fakturakopia.

  • När betalar jag för städningen jag beställt?

    Fakturan skickas till dig inom några dagar efter att städningen är utförd.
    Du har då 10 dagar på dig att betala in fakturan. Vi använder oss av
    factoringbolaget Intrum Justitia så det är de som är betalningsmottagaren av
    fakturan.

  • Betalningsavsänade av fakturan

    Tänk på att betalningsavsändaren av fakturan ska vara densamma som ska stå för Rutavdraget.
    Detta är enligt Skatteverkets regler.

RUT-avdrag

  • Hur fungerar det med RUT-avdraget?

    Från och med 2009 har man som privatperson rätt till 50% avdrag för arbetskostnad på hushållsnära tjänster. Qleano sköter hanteringen av skattereduktionen från Skatteverket. När du får fakturan har vi redan dragit av för RUT-avdraget.

  • Hur mycket RUT-avdrag får man göra?

    Du får göra avdrag på 50% av arbetskostnaden. Om du är under 65 år får du göra avdrag på upp till 25 000 kronor per år. Om du däremot fyllt 65 år vid årets ingång kan du göra avdrag upp till 50 000 kronor per år.

  • Kan jag göra RUT-avdrag för era tjänster?

    Om du är över 18 år och har betalat inkomstskatt i Sverige så har du rätt till 50% avdrag på arbetskostnaden.

  • Om personen som bor i bostaden som ska städas gått bort. Gäller RUT-avdraget då?

    Om personen gått bort efter att arbetet är utfört gäller skattereduktionen. Om uppdraget avser en dödsbostädning gäller ej Rut-avdraget.

  • Varför gäller inte RUT-avdrag vid dödsbostädning?

    Skatteverket har boendekrav på hushållsnära tjänster. Det måste alltså finnas en person skriven på bostaden som ska städas.

  • Vad är Rut?

    Som privatperson i Sverige får du göra rutavdrag på 50% på arbetskostnaden för hushållsnära tjänster, dvs. inte på materialkostnaden eller liknande utan endast kostnaden för arbetstiden.

    Några exempel på hushållsnära tjänster som ger rätt till rutavdrag:

    Flyttstädning
    Hemstädning
    Storstädning
    Visningsstädning
    Fönsterputsning
    Flytthjälp
    Trädgårdsarbete
    Snöskottning

  • Vad är skillnaden mellan Rot och Rut?

    ROT står för Renovering, ombyggnad och tillbyggnad och avser byggtjänster medan RUT avser hushållsnära tjänster som exempelvis städning. ROT och RUT går under samma avdragstak. Det vill säga att om du under året nyttjat hela avdraget för ROT kan du ej göra ytterligare avdrag för RUT. Kort sagt kan vi säga att det finns ett maximalt tak för tjänsteavdrag.

  • Vem ansöker om Rut?

    Qleano, eller det bolag du väljer att anlita, ansöker om Rut åt dig, så det är ingenting du behöver tänka på. Du kommer att få en bekräftelse från Skatteverket antingen elektroniskt (om du är ansluten till en digital brevlåda som exempelvis Kivra) eller hemskickad per post kort efter att vi ansökt om Rut-avdraget.

  • Hur mycket måste jag tjäna för att kunna nyttja maximal skattereduktion?

    Exakt vilken inkomst du måste ha för att kunna utnyttja den maximala skattereduktionen är omöjligt att säga. Det beror på olika faktorer, till exempel arten av inkomst, den kommunala skattesatsen och underskott av kapital, som påverkar storleken på den ”nödvändiga” inkomsten.
    Du kan gå in och läsa mer på Skatteverkets sida där de förklarar mer om det här och där du själv kan uppskatta ditt rot- och rutavdrag

  • Hur fungerar Skatteverkets boendekrav?

    Du måste helt eller delvis bo i bostaden där tjänsten utförs. Om du har dubbel bosättning räknas båda som bostad. Även fritidshus, andelslägenhet eller en stuga som du äger eller hyr ut kortare eller längre tid räknas som bostad.

    Om du hyr ut din bostad kan du inte nyttja rutavdraget för tjänster som utförs under uthyrningstiden utan det är istället hyresgästen som ska göra detta.
    Du får nyttja rutavdrag för en bostad du ska flytta in i.

  • Om tjänsten utförs i slutet av året, men jag betalar fakturan året efter, hur fungerar det med rutavdraget då?

    Om Qleano, eller något annat städbolag du anlitat, utför en tjänst i december och din betalning kommer in i januari så går rutavdraget på det nya året. Skatteverket går efter det datum man har betalat fakturan och inte det datum som tjänsten är utförd.

Sekretess & personuppgifter

  • Personuppgifter

    Personuppgifter hanteras i enlighet med kreditupplysningslagen (KUL) som trädde i kraft 1 januari 2011 samt enligt gällande lagstiftning. (PUL)

  • Ångerrätt & köpvilkor

    Du har som kund hos oss rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Om du avbokar med mindre än tio dagar kvar till städtillfället tillkommer en avbokningsavgift enligt våra villkor (som står
    angivna i din checklista). Om du av någon anledning skulle önska avbeställa en tjänst så kontaktar du oss på support@qleano.se eller ringer på 010-330 99 55.

  • Har ni någon sekretesspolicy?

    Alla som är ute och städar på uppdrag genom Qleano har genom sin arbetsgivare skrivit på ett sekretessavtal. Mer om vår sekretesspolicy hittar du under Om oss.

Bli kontaktad