Information om din byggstädning

Dags för byggstädning

Renovering eller nyproduktion? Vi hjälper dig att göra bostaden eller kontoret redo för inflytt.

I den här checklistan har vi sammanfattat villkoren och specificerat vad som ingår i din byggstädning.

Om du har frågor eller funderingar kan du alltid höra av dig till oss eller besöka vår Flyttblogg. Där har vi samlat tips och trix för dig som står i färd med att flytta.

Du kan ladda ned checklistan eller skriva ut den genom att klicka här.

Lycka till!

  • Det här ingår i din byggstädning
    • Alla rum

       

      • – Fönsterputsning.
      • – Fönsterbänkar.
      • – Fönsterkarmar (insida).
      • – Eluttag, strömbrytare, elskåp.
      • – Dörrar och dörrkarmar.
      • – Element.
      • – Golv och golvlister.
      • – Trösklar.
      • – Garderober.
    • Badrum / toalett

       

      • – Fast belysning.
      • – Badrumsskåp.
      • – Synliga rör.
      • – Speglar.
      • – Badkar.
      • – Toalett.
      • – Tvättställ.
      • – Golvbrunn.
      • – Rengöring av kakel och klinkers.
      • – Ventil.
      • – Tvättmaskin + torktumlare.
      • – Duschkabin.
    • Kök

       

      • – Fast belysning.
      • – Spis, ugn, plåtar och galler.
      • – Mikrovågsugn.
      • – Kyl och frys.
      • – Skåp, lådor och luckor.
      • – Arbetsbänkar.
      • – Köksfläkt.
      • – Diskmaskin.
    • Ingår om avtalat

       

      • – Persienner.
      • – Inglasad balkong.
      • – Rengöring av balkong.
      • – Biutrymmen; ex: källare, garage el. altan.
  • Vad ingår inte i byggstädningen?

     

    • – Våttorkning av väggar och tak.
    • – Braskamin.
    • – Vattenlås (Rengörs där man kommer åt, utan demontering).
    • – Ytskikt som tillhör fasad (Ex. fönsterbleck, utsida av ytterdörr).
  • Att tänka på innan storstädningen ska utföras
    • Viktig info om fönsterputsningen

       

      • – Fönsterputsning ingår förutsatt att fönstren går att rengöras på en fallhöjd om mindre är två (2) meter och/ eller där säkerhetsanordning inte krävs (ex. skylift och/ eller sele i enlighet med arbetsmiljöverket).
      • – Om du har avtagbara spröjs på dina fönster behöver du demontera de innan städningen utförs.
      • – På grund av kyla under vinterhalvåret kan det bli svårt att rengöra fönstrens utsida och mellan glasen. Detta då för kall temperatur gör att vattnet fryser väldigt fort, och kan i värsta fall orsaka skada på fönstren i form av sprickor. Vi använder lite t-röd i vattnet för att det inte ska frysa direkt, men detta hjälper bara till en viss grad. Vi gör alltid vårt yttersta, men reserverar oss för att kylan kan göra att vi inte kan utföra detta moment
    • Att tänka på innan vi kommer

       

      • – Vi påbörjar inte städningen om det finns hantverkare kvar i bostaden. Extra avgift kan då tillkomma för den tid personalen får stå och vänta.
      • – Ta bort byggpapper och annat som kan vara i vägen för städpersonalen.
      • – Vi tar inte ansvar för fläckar på väggar och tak, dessa dammtorkas enbart.
      • – Vi kan tyvärr ej ta ansvar för färgstänk, tejp eller klistermärken p.g.a. skaderisk på ytskikt.
      • – Tunga möbler såsom spis, kyl&frys, badkar m.m. behöver dras fram och ställas tillbaka av kund för att vi ska kunna städa bakom och under. Personalen drar ej fram dessa p.g.a. risken för skador på golv.
      • – Kyl och frys behöver vara tömda och avfrostade för att städning ska kunna ske där.
      • – Töm bostaden på möbler och saker. Om det är avtalat att enstaka möbler finns kvar i bostaden städar vi runt dem. Personal flyttar inte på möbler.
      • – Vi kan tyvärr ej städa i garderober, badrumsskåp eller dylikt om de inte är tömda.
      • – Front till badkar behöver demonteras/monteras av kund. Vi rengör inte jetstrålar i jacuzzi.
      • – Vi har ej möjlighet att demontera eller skruva ned något i bostaden, inte heller glaskupor/ lysrör/glödlampor
      • – El och belysning ska finnas i bostaden, även tillgång till rinnande vatten behövs.
      • – Du behöver vara kontaktbar via telefon på uppdragsdagen (eller se till att vi delgivits vem som ska kontaktas och att den är kontaktbar).
    • Ytskiktet i bostaden

       

      • – Vi förbehåller oss rätten att avbryta en tjänst om vi bedömer att bostaden är utöver normalt skick. Dock erbjuder vi möjligheten att utföra tjänsten mot extra timdebitering baserat på bostadens befintliga och faktiska skick förutsatt att det inte är av sanitärt skick. Får vi inte tag på dig kan det hända att tjänsten avbryts.
      • – Vi tar ej ansvar för nikotinavlagringar
    • Nyckelhantering

       

      • – Om du som kund vill att vi ska lämna nyckeln till din bostad i postfack, brevlåda eller brevinkast ansvarar Qleano ej för nyckeln från och med att vi lagt ifrån oss denna på anvisat ställe.
      • – Vi ser gärna att du eller någon annan finns på plats och låser upp till personalen.
      • – Om nyckel måste hämtas på annan plats än utförandeadress kan extra debitering tillkomma. Kontakta vår kundsupport.
    • Avbokning och felanmälan

       

      • – Avbokning av tjänsten ska ske minst 10 dagar innan avtalat städdatum för att undvika debitering. Fram till och med tredje (3:e) dagen innan avtalat städdatum faktureras 550 kr inkl. moms för avbokad tjänst. Sker en avbokning efter denna tidpunkt (48 h innan städdatumet och framåt) faktureras det fulla beloppet på avtalat pris oavsett orsak. Avgiften avser bland annat kostnader för uppbokad personal samt nekande av kunder som önskat samma tid.
      • – Reklamation ska ske senast 5 dagar efter utförandedatum.
      • – Vi kommer tillbaka inom max tre arbetsdagar och åtgärdar de problem som kan uppstå.
      • – Qleano betalar inte ut någon ersättning om kunden/köparen själv rättar till brister i byggstädningen.
  • Fakturainformation

     

    • – Betalningstid ligger på 10 dagar.
    • – Fakturan skickas vanligtvis via e-post. Om fakturan ska skickas via vanlig post tillkommer en fakturaavgift på 25 kronor.
    • – Materialkostnad, resekostnad och eventuella avdrag ingår alltid i priset och specificeras på fakturan.
    • – För privatpersoner som anlitar oss sker betalning av faktura till Serafim Finans AB (serafimfinans.se).
    • – Eventuella invändningar mot fakturan ska göras senast samma dag som förfallodatumet på fakturan för att de ska beaktas. Vid betalning efter förfallodatumet debiteras dröjsmålsränta med 24 % årligen. Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kronor. Vid fortsatt utebliven betalning går ärendet över till inkasso.
    • – Det genomförs en standard kreditkontroll vid bokningstillfället vilket kan medföra att en omfrågadkopia skickas till dig.
    • – Personuppgifter hanteras i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR)

STRÅLANDE!
Ditt meddelande är mottaget och vi återkommer till dig så snart vi har möjlighet.

Kostnadsfri offert inom 1 minut Svar direkt via mail eller sms.