Flyttguide inför din flytt
Vårt uppdrag är att underlätta vardagen för dig som ska flytta, därför har vi valt att bygga vår egen flyttguide. På den här sidan hittar du information, råd, tips och trix som har med din flytt att göra. Vi kan även koppla ihop dig med flyttfirmor för flytthjälp, städfirmor för flyttstädning, förrådshotell för magasinering, biluthyrning för såväl lastbilar som släpvagnar och mycket mycket mer. Ambitionen är helt enkelt att du ska hitta det du behöver inför din flytt.
Sedan 2011 har vi hjälpt människor som ska flytta i hela Sverige. Vi utför årligen många tusentals flyttstädningar, flyttar och hjälper till med magasineringslösningar. Tack vare vår stora erfarenhet kan vi nu samla all denna information på samma ställe, i vår flyttguide. Oavsett om du söker inspiration till din flytt, packningslistor, samboavtal, information om Rut-avdraget, städbolag eller flyttbolag så kommer du att kunna få den hjälpen här på Qleano. Genom att blanda praktiska checklistor med informativa artiklar hoppas vi kunna underlätta din flytt ännu mer, vilket vi ser som vårt stora uppdrag.
En flytt tar mycket tid i anspråk och innehåller en rad olika moment. Vi har därför valt att dela in denna guide i olika etapper och med underrubriker för att du lättare ska kunna hitta den relevanta information som just du söker.
Vår flyttguide är under ständig utveckling. Om din fråga eller fundering inte finns med på den här sidan idag får du gärna maila eller ringa oss så ser vi om vi kan hjälpa till ändå.
Lite flyttips på vägen
Vad ingår i en flyttstädning?
Vill du veta vad som ingår i en flyttstädning? Oavsett om du städar själv, anlitar oss eller en branschkollega har vi den perfekta guiden på vad som behöver göras när det är dags för flyttstädning.Samma checklista för flyttstädning kan du ladda ner och använda den när du besiktigar den bostad du flyttar till.
Rut-avdraget vid flytt – hur fungerar det?
Du kan använda Rut-avdraget får både flyttstädning och flytthjälp, dock bara för själva arbetstiden och inte för bensinkostnader eller materialkostnader. Det kan vara svårt att hitta rätt i hela Rut-djungeln och frågorna kan vara många. Det finns massor med bra information hos Skatteverket om Rut-avdraget och om du har frågor eller funderingar så rekommenderar vi dig att ringa Skatteverket direkt, de är bra att ha att göra med och erbjuder god service i Rut-frågor. Generellt kan man säga att det är bolaget du anlitar som sköter hela Rut-avdraget. Du får en bekräftelse hem till dig om att ansökan har gjorts och betalar bara beloppet där Rut-avdraget redan är avdraget.
Mer information om rut-avdraget hittar du här!
Om något händer – hur fungerar det med försäkringen?
Om du väljer att anlita ett företag för att hjälpa dig med din flyttstädning eller med flytthjälp ska du alltid kolla upp så att bolaget du anlitar är försäkrat. Vi tycker att du bör ställa krav på att flyttfirman eller städfirman har en sak- och ansvarsförsäkring. Vanligast är att de är försäkrade för upp till tio miljoner kronor. Om olyckan mot förmodan är framme ska du direkt ta kontakt med ditt försäkringsbolag som sköter kontakten med den firma du anlitar försäkringsbolag. Självklart går det att göra fler saker för att förebygga att du hamnar i den här situationen. Var noga med att kolla så att bolaget har allmänna villkor och känns seriösa. Kolla även så att de betalar skatter- och moms korrekt. Se även så att de har en kundtjänst och sitt telefonnummer synligt. Om olyckan är framme vill du lätt kunna komma i kontakt med bolaget för att lösa situationen. Alla bolag som utför tjänster via Qleano har ansvarsförsäkring och vi har även genomfört kontroller mot Skatteverket för att se så att bolagen betalar arbetsgivaravgifter och moms.
Vad ska jag tänka på när jag bokar flyttstädning eller flytthjälp?
Det finns några saker att tänka på när du ska välja rätt aktör för ditt uppdrag. Billigast är inte alltid bäst, om du får en offert som känns orimligt låg var extra noga med att ställa kompletterande frågor till bolaget. Kolla alltid så att aktören har en ansvarsförsäkring. Det är även bra att kolla upp bolaget på Google eller Facebook. Kolla vad de fått för recensioner och hur de bemött dessa. Se till så att det alltid finns möjlighet att prata med riktiga personer, vid en flytt är det många saker som ska klaffa och du kan behöva koordinera arbetet.
Hur långt innan min flytt borde jag boka min flyttstädning och flytthjälp?
Det är alltid bra att boka in din flytthjälp och flyttstädning så tidigt som möjligt. Under slutet av månaden går de allra flesta flyttarna vilket innebär att vi och många av våra branschkollegor kan bli uppbokade relativt tidigt. Oftast vet du om att du ska flytta i god tid innan själva utflyttningen sker, börja ta in offerter i god tid och lägg din bokning cirka en månad innan att det är dags för flytten, för att vara helt säker på att få hjälp den tid och dag du vill.
Att leva med allergier kan vara en ständig kamp och orsaka obehag. Genom att tillämpa effektiva dammsugning tekniker och vidta…
När vintern ger vika för vårens värme är det dags att ge nytt liv åt din trädgård och förbereda den…
Köket är hemmets hjärta, men det kan också locka till sig smuts, fett och oreda. Att hålla ditt kök gnistrande…
Att hålla din cykel i toppskick är viktigt, inte bara för dess utseende utan även för att säkerställa en smidig…
Bra service, lätta att få tag på och måna om att det skulle bli ett bra jobb. Kan varmt rekommendera!
Otroligt bra bemötande! Trots sista minuten-förfrågan fixade de städningen med glänsande resultat. Rekommenderas varmt!
Jag är väldigt nöjd med flytttjänsterna. Snabb offert per mail och smidig bokning.
STRÅLANDE!
Ditt meddelande är mottaget och vi återkommer till dig så snart vi har möjlighet.