Flytta kontor - förberedelser

2020-06-22 Flytta kontor - förberedelser

Förbered din kontorsflytt

Att flytta ett helt kontor är väldigt omfattande och det är viktigt att hantera flytten på ett sådant smidigt sätt som möjligt för att undvika avbrott i den ordinarie verksamheten. 

Förutom att boka in en flyttfirma i god tid som kan utföra uppdraget, finns det en del saker att tänka på när du ska planera en kontorsflytt. I det här inlägget går vi igenom en del saker du behöver tänka på inför din kontorsflytt.

Planera kontorsflytt

Planering är A och O när man ska flytta från ett kontor till ett annat. Nedan kommer en lista på vissa saker att tänka på;

När ska flytten ske?

Ha ett tydligt datum för när du vill att flytten ska ske. Om det till exempel passar bättre under en helg eller under semestertider. Är det möjligt, planera in flytten med marginaler. Förslagsvis så sker det inte mitt under er högsäsong, utan kanske över en långhelg eller under semestertider. 

Märk upp lådor och möbler noggrant

Du behöver gå igenom och organisera vilka saker som ska flyttas tillsammans och hamna i samma rum på det nya kontoret. Därför krävs det en viss erfarenhet av att märka upp olika kontorsrum och läsa flyttkartor. Det är viktigt för att underlätta vid både flytten och uppackningen, för att man inte ska behöva spendera tid på att leta och för att det nya kontoret ska kunna starta igång så fort som möjligt. 

I vilken ordning ska sakerna transporteras?

Du bör organisera för en smidig kontorsflytt genom att planera i vilken ordning du ska transportera över kontorinventarierna till det nya kontoret, allt för att underlätta för dem som är på plats och ska ta hand om allt möblemang.

Packa ordentligt

Se till så att allt packas ordentligt, då riskerar ni inte att något går sönder under flytten och gör det lättare för dem som ska transportera sakerna till det nya kontoret. 

Personliga värdesaker

Glöm inte att påminna anställda att tömma sina skrivbord och ta med personliga värdesaker hem innan stundande kontorsflytt.

Skyldigheter och rättigheter vid kontorsflytt

För att alla inblandade i en kontorsflytt ska veta vad som förväntas av en, har Svenska åkeriförbundet (SÅ) och Sveriges Möbeltransportörers Förbund (SMF) skapat Kontor 2003 som är en sammanställning av allmänna bestämmelser för flyttning av kontorsinventarier. Det skapar en trygghet både för dig som beställare och för den som utför uppdraget. 

Nedan finner du en bifogad PDF med dessa bestämmelser, vi rekommenderar att du kikar igenom så att du är informerad om vad som förväntas av dig vid en kontorsflytt och vad du har för rättigheter om det skulle behövas. 

Vi på Qleano hjälper gärna till med er flytt och önskar er och företaget ett stort lycka till och hoppas att ni kommer trivas på det nya kontoret! 

Läs fler flyttinlägg

Flyttbloggen
Qleanos städbolag och flyttfirmor

Qleano har anslutna städbolag och flyttfirmor över hela Sverige. Tillsammans med våra anslutna lokala företag kan vi erbjuda flyttstädning och…

Flyttbloggen
Flytta kontor – förberedelser

Förbered din kontorsflytt Att flytta ett helt kontor är väldigt omfattande och det är viktigt att hantera flytten på ett…

Flyttbloggen
Flyttstädning – det här behöver du tänka på

Det är en del saker som ska bockas av när man ska flytta, flyttstädning är en av dem. En flyttstädning…

Över 40 000 utförda uppdrag i hela Sverige
Kundrecension - flyttstädning Malin
star star star star star

Bra service, lätta att få tag på och måna om att det skulle bli ett bra jobb. Kan varmt rekommendera!

Kundrecension - Flyttstädning Sofia
star star star star star

Otroligt bra bemötande! Trots sista minuten-förfrågan fixade de städningen med glänsande resultat. Rekommenderas varmt!

Kundrecension - flyttstädning Erik
star star star star star

Jag är väldigt nöjd med flytttjänsterna. Snabb offert per mail och smidig bokning.

STRÅLANDE!
Ditt meddelande är mottaget och vi återkommer till dig så snart vi har möjlighet.

Kostnadsfri offert inom 1 minut Svar direkt via mail eller sms.