Hur väljer man rätt städbolag?
  • Hur väljer man rätt städbolag?

    Sedan 2011 har vi jobbat med att koppla ihop dig som vill beställa städning till hemmet med utförare och leverantörer av bland annat hemstädning, flyttstädning och storstädning.

    I dagsläget har vi över 60 aktiva samarbetspartners och leverantörer som tillsammans täcker de flesta orter i vårt avlånga land. Oavsett om du väljer att anlita ett städbolag via oss på Qleano eller om du väljer att gå direkt till en städfirma vill vi här dela med oss av lite tips på vad du som kan vara bra att tänka på inför ditt val.

    1. Vad är viktigt för dig?

    För vissa är det viktigaste att städbolagen använder sig av miljövänligt städmaterial och för andra är det viktigaste att städbolagen som anlitas har kollektivavtal. Tänk noga igenom vad som är viktigt för dig. Du kommer att släppa in städbolaget i ditt hem och att du känner dig trygg och säker med val av bolag är A och O.

    2. Ta referenser och kolla recensioner

    Idag kan du hitta referenser om städbolag och förmedlingstjänster genom att Googla, kolla upp dem på Facebook eller via andra sociala medier. Alla städbolag får reklamationer, kolla hur man bemöter kritiken och hur snabba de är på att svara. Städbolag om som bara har dåliga recensioner eller bara bra recensioner bör du kolla upp extra noga, av olika anledningar. Många företag har satt i system att använda sig av fejkade recensioner för att höja sin rating.

    3. Beställ en provstädning

    Om du ska signa upp dig på ett löpande hemstädningsavtal bör du köra en prova-på-städning innan du skriver avtal. Även om ett städbolag levererar bra kvalité i sin städning är personkemin och din känsla viktig. Det handlar som sagt om att släppa in någon i ditt hem och att du känner dig trygg är en förutsättning för ett bra samarbete!

    4. Seriösa företag kostar

    Som i alla branscher har olika bolag olika pris. Om du får ett pris som känns för bra för att vara sant så är det troligtvis just för bra för att vara sant. Enmans- eller fåmansföretag kanske har lägre kostnader för administration än företag med 6-12 anställda och därför kan hålla en lite lägre debitering, men det kan inte skilja för mycket. Även om städbranschen har lägre materialkostnader så ska timdebiteringen fortfarande täcka löner, resekostnader och det material som används. Vi på Qleano kollar alltid upp så att våra samarbetspartners betalar skäliga skatter, moms och sociala avgifter i förhållande till omsättningen och vi gör också intervjuer med entreprenörerna för att säkra upp i den mån vi kan. Om du misstänker att något inte står rätt till med städbolaget du anlitar ser vi gärna att du tar kontakt med oss omgående!

    5. Anlita endast försäkrade städbolag

    Vi som är ute och städar hos dig som kund är också människor och även om det är proffs ute på plats så kan olyckan vara framme. Kolla upp så att bolaget du anlitar har en ansvarsförsäkring. Det vanligaste är att bolagen tecknar en ansvarsförsäkring på upp till 10 mkr. För att du ska känna dig trygg om något, mot förmodan, skulle hända med den där dyra vasen, köksporslinet eller om du får onormalt slitage på ytskiktet i hemmet är tryggheten guld värd.

    6. Prova kommunikationen och kontakten

    Det kan hända att det dyker upp frågor om fakturor, ombokning av tider eller eventuella reklamationer. Oavsett vad så vill du anlita ett städbolag som svarar på mail och telefon inom rimlig tid. Provring och provmaila bolaget du anlitar för att se vad de har för svarstider och hur de agerar när du vill göra en förändring gällande din bokning eller har frågor som rör deras verksamhet och/eller tjänsterna.

    7. Kom överens om vad som ska ingå innan uppdraget påbörjas

    Städning kan till mångt och mycket vara subjektiv. För någon är det viktigare att disken blir gjord än att spegeln blir putsad. Som kund försöker man få ned tiden på plats och som städleverantörer vill man vara så effektiv som möjligt på den tid man får ute hos kund. För att undvika missförstånd ska ni komma överens innan uppdraget börjar om vad som ska ingå och eventuellt också vad som ska prioriteras om tiden blir knapp. Här blir förtroendet också viktigt, att du kan lita på att medarbetarna som hjälper dig gör sitt yttersta med den tid de har.

    Vi utgår alltid från våra checklistor som finns att hitta på våra tjänstesidor. Kika in dem och använd som inspiration om du städer själv eller anlitar någon annan.

    8. Garanti på städningen

    Kolla så att bolaget du anlitar har en nöjd-kund-garanti, hur länge den gäller och hur snabbt de kan åtgärda eventuella städmissar. Om du anlitar ett städbolag är det bra att veta när du bokar in uppdragen så att städbolaget hinner åtgärda bristerna innan nästa ägare eller hyresgäst flyttar in i bostaden.


    Det finns så klart mycket mer att tänka på och ta hänsyn till än ovanstående sex punkter. Till mångt och mycket handlar det om sunt förnuft, som vid alla inköp. Om det dyker upp frågor eller om du anlitat ett bolag genom Qleano där allt inte känns helt rätt vill vi jättegärna komma i kontakt med dig. Vi kommer även följa upp den här artikeln med en artikel om vad vi gör för att checka  upp städbolagen vi samarbetar med.

     

Bli kontaktad