Ingen vill jobba som städare
  • Ingen vill jobba som städare

     

    För ett par dagar sedan publiceras en debattartikel där städföretagaren Rose-Marie Stedt Johansson beskrev utmaningen i att ingen tycks vilja ha ett enklare jobb. Samtidigt pratas det om vikten av att Sverige behöver fler enkla jobb samtidigt som efterfrågan hos kunderna hela tiden ökar på RUT-tjänster.

    Trots att företaget har kollektivavtal med tillhörande tjänstepension och försäkringar samtidigt som man givit möjligheten till heltid, deltid och sommarvikariat så har man inte lyckats hitta nya medarbetare. Responsen har varit att man tycker att det är “pinsamt” att vara lokalvårdare, att man är morgontrött eller att det är tråkigt att städa. Som det ser ut skulle företaget kunna sysselsätta ytterligare 4-5 personer, om man bara hittade någon som ville jobba.

    Det här är en utmaning som många av våra branschkollegor och vi stöter på och vi har alla ett stort ansvar för att lyfta branschen och stärka våra varumärken som arbetsgivare.

    Att inte hitta rätt kompetens till sitt företag, eller ens människor som vill ha ett jobb samtidigt som många står utan arbete visar på hur stor missmatchning som finns på arbetsmarknaden. Men oavsett så finns det alltid saker man kan göra för att stärka sitt varumärke som arbetsgivare. Här följer några tips för framförallt städföretag

    • Schyssta villkor

    Det finns många företag i städbranschen och villkoren mellan företagen kan variera stort. Se till att erbjuda medarbetarna schyssta villkor för att hålla dig konkurrenskraftig på marknaden.

    • Jobba i team

    Vi rekommenderar alltid att jobba i städteam om minst två personer. Arbetet blir roligare, tryggare och kvalitén ökar när man kan hjälpa varandra ute på uppdragen

    • Erbjud en tydlig karriärväg

    Hos många mindre företag finns stora möjligheter att påverka sin egen karriärväg samtidigt som du kan ha en stor påverkan på hur bolaget kan utvecklas. Som arbetsgivare är det bra om du är tydlig med att det går att avancera i organisationen till kundansvarig, personalansvarig, rekryteringsansvarig eller planeringsansvarig. Det är också ett bra tillfälle att sprida ut ansvaret på mer än en person

    • Jobba med företagskulturen

    Alla företag har en företagskultur och för att få folk att trivas behöver arbetsgivaren lägga såväl tid som energi på att bygga en företagskultur som medarbetarna är stolta över och potentiella medarbetare vill vara en del av. En viktig del är att prata om vilket värde man tillför kunden och vad man uppnår genom att hjälpa andra människor med städningen i hemmet, eller på kontoret.

    • Låt alla rekrytera

    Ta hjälp av alla medarbetare vid rekryteringar. Medarbetarna är de bästa ambassadörerna. Om de trivs på jobbet kommer de att rekommendera för andra att jobba för ert städbolag. Kanske kan du till och med erbjuda en liten bonus om en anställd rekommenderar en person som stannar kvar efter provanställningen?

    • Prata om förväntningar och var tillåtande

    Många ser städbranschen som ett första steg in på arbetsmarknaden. Var tydlig med dina förväntningar på medarbetaren och be medarbetaren vara tydlig med sina. Även om man som arbetsgivare investerar mycket tid och pengar i att utbilda en person så ska medarbetaren kunna vara öppen och ärlig med hur länge personen tänkte jobba för dig. Sen är det upp till dig som driver städfirman att se till så att arbetstagaren trivs såpass bra att denne vill jobba kvar hos dig. Kanske går det att kombinera studier med ett deltidsjobb?

     

Bli kontaktad