FAQ

Frågor & svar

Är det första gången du ska ta hjälp med städning i hemmet? Är du nyfiken på hur Qleano fungerar? Hur fungerar RUT-avdraget? Vad ingår i tjänsterna vi erbjuder?

För att underlätta för dig som kund har vi valt att samla de vanligaste frågorna på ett och samma ställe. Här kan du enkelt hitta svar på de frågor som dykt upp. Skulle du mot förmodan inte hitta svar på din fråga så är du alltid välkommen att ta kontakt med oss via chatten, mail eller telefon!

Allmänna frågor

  • Hur fungerar Qleano?

    Qleano är en plattform där vi samlat Sveriges städbolag. Du köper tjänsterna via vår plattform och vi hjälper såväl dig som kund som städbolagen att göra kundupplevelsen så bra som möjligt.

  • Hur kvalitétssäkrar ni städbolagen?

    Vi gör alltid noggranna kontroller av bolagen där vi bl.a. kollar så att de betalar rätt skatter och avgifter. Vi har även gjort det möjligt för dig som kund att se om bolagen har kollektivavtal eller använder ecomaterial.

  • Är ni och era städbolag försäkrade?

    Alla bolag som ansluter sig till Qleano måste skicka in giltigt försäkringsbrev som godkänns av oss på Qleano för att få börja utföra uppdrag. Vi kräver sedan in dessa årligen för att kunna garantera en trygghet för dig som kund om något mot förmodan skulle hända.

  • Vart hittar jag era allmänna villkor?

    Våra allmänna villkor finns att hitta under Om oss i toppmenyn eller längst ned på hemsidan, i sidfoten.

  • Vilka frågor ska jag ställa er på Qleano och vilka ska jag ställa direkt mot städbolagen?

    Du är välkommen att ställa alla frågor till vår kundtjänst. Vi finns till för att underlätta för såväl dig som kund som för städbolagen och ser gärna att du kontaktar oss med alla frågor och funderingar som dyker upp.

  • Hur kollar ni upp städbolagen som jobbar under Qleanos flagg?

    Innan ett städbolag börjar utföra uppdrag under vår flagg kräver vi dels in försäkringsbrev från städbolaget och dels så kräver vi ut siffror från Skatteverket om arbetsgivaravgifter, moms och skatter. Detta för att branschen överlag har utmaningar med aktörer som inte sköter sina åtaganden enligt lag och vi vill göra det enkelt för dig som kund att välja rätt när du letar efter städbolag.

  • Är ni försäkrade, exempelvis om något skulle gå sönder?

    Vi har full försäkring som täcker eventuella skador på egendom. Vill du se kopia av försäkringsbrev eller liknande så är du välkommen att ta kontakt med vår kundtjänst.

Flyttstädning

  • Åker ni ut och tittar på bostaden innan städning ska utföras?

    I de allra flesta fallen kan vi ge dig ett fast pris utan att behöva åka ut och titta på uppdraget innan. Det kan vi göra tack vare vår gedigna erfarenhet av städning för privatpersoner. Om du däremot vill träffa personalen innan vi börjar städa hos dig så kan vi givetvis lösa det!

  • Hur lång tid i förväg måste jag boka en flyttstädning?

    För att få en garanterad tid rekommenderar vi att du bokar ditt städuppdrag så tidigt som möjligt. Väldigt ofta kan vi även ta akutstädningar. Sista veckan varje månad är det i regel högt tryck vilket innebär att vi kan bli fullbokade. Då är det bra med framförhållning. Vid akutstäd är det alltid enklast att ringa oss!

  • Vad ingår i flyttstädningen?

    Våra flyttstädningar gör i regel bostaden klar för utflyttning och innehåller det som behövs för besiktning av såväl hyresvärd som ny bostadsägare. Du får en checklista vid bokning där det framgår vad som ingår och vad som inte ingår. Vi utgår från Mäklarsamfundets riktlinjer. Fönsterputsning och städning av vitvaror ingår. Rengöring av braskamin och inglasad balkong samt våttorkning av väggar och tak ingår inte, om det inte särskilt avtalats innan. Rengöring av biutrymmen såsom garage, källare och uterum ingår inte heller, om det inte särskilt avtalats innan.

  • Ingår fönsterputsning vid flyttstädning?

    Ja, det ingår alltid om det inte krävs skylift eller säkerhetsanordning. Vid kyla och vintertid kan det vara svårt att fullgöra fönsterputsningen men då tar vi alltid en dialog med dig som kund.

  • Ingår det städmaterial?

    Ja! Vi på Qleano har alltid med material och utrustning som behövs för att fullfölja uppdraget.

  • Vad ska jag tänka på innan ni kommer?

    Förutom att tömma bostaden på möbler och saker, vill vi att du stänger av och frostar av kyl & frys. Glöm inte att dra fram kyl och frys om du vill att vi ska rengöra bakom dessa. Detta då vi inte kan garantera att vi har möjlighet att dra ut vitvarorna själva. Finns det ett badkar med en front, vänligen demontera fronten innan vi kommer.

  • Hur fungerar det med nyckelöverlämning?

    Om möjligt, ser vi gärna att du finns på plats för att låsa upp vid avtalad starttid. Du kan sedan göra upp med personalen på plats hur de ska låsa efter sig. Om du eller någon annan inte har möjlighet att möta upp, vänligen kontakta vår kundsupport så får vi tillsammans titta på alternativa möjligheter. Vanligast är då att du gömmer nyckeln ute eller ber en granne låsa upp. Du kan även ge oss nyckeln några dagar innan uppdraget börjar.

  • Ingår städning av balkong?

    Vanliga balkonger sopas av om vädret tillåter. Inglasad balkong ingår om det är avtalat då vi även behöver putsa rutorna vilket innebär mer tid på plats.

  • Går det bra att lämna kvar en del möbler/saker?

    Vi rekommenderar er att alltid tömma bostaden på saker och möbler. Om ni vill lämna kvar möbler, så måste ni meddela oss det vid bokning. Då kommer vi bl.a. be er flytta möblerna till mitten av rummet för att underlätta rengöringen.

  • Varför behöver ni mitt personnummer vid bokning?

    Vi använder personnumret för att kunna genomföra ansökan om Rut-avdraget. Om du väljer att få en faktura för beställd städning behöver vi även ha personnumret för det ändamålet.

Ekonomi och betalning

  • Är priset jag fått ett fast pris? Tillkommer det några andra kostnader?

    Vi ger alltid fasta priser på uppdragen om du inte ber om löpande fakturering. Det som tillkommer är en faktureringsavgift på 25 kronor. Om ytskiktet i bostaden skulle visa sig vara i onormalt skick, kontaktas du för eventuellt prispåslag. Vi tar kontakten så fort vi kan för att få ditt godkännande.

  • Hur betalar jag?

    För privatpersoner som anlitar oss för flyttstädning sker betalning av fakturan till Intrum Justitia Finans AB (www.intrum.se) eller via kortbetalningen. 
Vid betalning mot faktura genomförs en standard kreditkontroll vilket kan medföra att en omfrågadkopia skickas till dig. 
Fakturan skickas hem till dig efter att städningen är genomförd. I vissa fall sker förskottsbetalning om du inte gått igenom vår kreditcheck. Väljer du kortbetalning så dras pengarna samma dag som uppdraget utförs.

  • Vad innebär er kreditkontroll?

    I samband med din bokning genomförs en standard kreditkontroll via Creditsafe (www.creditsafe.se). Detta för att vi fakturerar dig efter att städningen blivit utförd. Kreditchecken är inget som drar ner din kreditvärdighet när du exempelvis vill ta lån hos banken. Innan vi gör en kreditcheck, krävs ett godkännande från dig vilket vi frågar om över telefon eller via våra allmänna villkor vid köp på web eller via app.

  • När får jag min faktura?

    Fakturan skickas normalt en eller två dagar efter att städningen blivit utförd. Om du inte mottagit den 5-6 dagar efter utförd städning, kontakta kundsupport på tel 010-330 99 55 eller support@cleaningservices.se så skickar vi ut en fakturakopia.

  • När betalar jag för städningen jag beställt?

    Om du har löpande städning via Qleano får du en samlingsfaktura vid varje månadsslut eller så drar vi pengar från ditt registrerade kort dagen efter varje städtillfälle. Om du beställt ett engångsuppdrag skickar vi en faktura dagen efter utfört uppdrag eller drar pengarna från ditt kort dagen efter utfört uppdrag.

RUT-avdrag

  • Hur fungerar det med RUT-avdraget?

    Från och med 2009 har man som privatperson rätt till 50% avdrag för arbetskostnad på hushållsnära tjänster. Qleano sköter hanteringen av skattereduktionen från Skatteverket. När du får fakturan har vi redan dragit av för RUT-avdraget.

  • Hur mycket RUT-avdrag får man göra?

    Man får just nu göra avdrag på upp till 50 000 kronor per år för RUT och ROT. Regeringen har under hösten 2015 tagit ett beslut om att sänka taket till 25 000 kr / år och person gällande RUT.

  • Kan jag göra RUT-avdrag för era tjänster?

    Om du är över 18 år och har betalat inkomstskatt i Sverige så har du rätt till 50% avdrag på arbetskostnaden.

  • Om personen som bor i bostaden som ska städas gått bort. Gäller RUT-avdraget då?

    Om personen gått bort efter att arbetet är utfört gäller skattereduktionen. Om uppdraget avser en dödsbostädning gäller ej Rut-avdraget.

  • Varför gäller inte RUT-avdrag vid dödsbostädning?

    Skatteverket har boendekrav på hushållsnära tjänster. Det måste alltså finnas en person skriven på bostaden som ska städas.

Hemstädning & storstädning

  • Vad ingår i en hemstädning?

    I samband med bokningen får du en checklista där det står hur vi normalt lägger upp hemstädningen. Har du några speciella önskemål som inte står med diskuteras detta vid bokningen alt. så väljer du tillval direkt på webben eller i appen.

  • Hur ofta städar ni varje hem?

    Hur ofta städningen ska ske per månad är helt upp till dig som kund. Du kan välja mellan att få hjälp hur ofta du vill eller med intervallen en gång per månad, en gång varannan vecka eller en gång i veckan.

  • Hur gör ni med städningen om jag är bortrest?

    Om du ska resa bort en längre tid och inte önskar ha hemstädning då, kontaktar du vår kundsupport minst 10 dagar innan avresa / uppehåll för ombokning eller avbokning. Om du vill att vi städar under tiden du är bortrest ordnar vi innan med nyckelhantering.

  • Måste jag själv stå för städmaterial?

    Som kund hos oss behöver du själv inte stå för något städmaterial. Vi har med oss allt som behövs. Om du har en fungerande dammsugare lånar vi den gärna, annars tar vi med oss allt som behövs för att fullgöra uppdraget.

  • Vad händer om något går sönder i samband med att ni städar hemma hos mig?

    Vi har full försäkring som täcker eventuella skador på egendom. Om någon av städarna råkar ha sönder något kommer du att bli kontaktad direkt av vår kundtjänst.

  • Är det alltid samma person som kommer hem till mig?

    Vår strävan är att samma person ska komma ut till dig. Detta för att du ska känna trygghet och även av effektivitetsskäl.

  • Är det något jag ska tänka på innan ni kommer?

    Plocka gärna undan så mycket som möjligt från fria ytor (golv, bord, bänkar etc.) innan vi kommer. Det gör att städningen blir bättre utförd samt att städningen går att utföra snabbare.

  • Ingår fönsterputsning?

    Om du vill att vi utför fönsterputsning vid något städtillfälle, vänligen meddela vår kundsupport i god tid för pris. Du kan även beställa detta direkt på webben eller via Qleanoappen.

  • Ingår städning invändigt i ugn, skåp och kyl&frys?

    Om du vill att vi ska städa invändigt i ugn, skåp, kyl eller frys måste du kontakta vår kundtjänst innan uppdraget påbörjas. Du kan också göra ändringen direkt på webben eller i Qleanoappen.

  • Måste jag skriva avtal med er direkt för hemstädning?


    Nej, vi erbjuder en prova på-städning till att börja med, där du får träffa personal samt känna hur det känns. Vill du bara beställa städning för ett tillfälle så går det givetvis också bra. Efter det tar vi kontakt med dig och diskuterar eventuellt fortsatt upplägg. Du kan också välja intervall på städningen direkt via webb eller Qleanoappen.

  • Om jag har husdjur, behöver jag säga till innan då?

    Vi vill gärna få information om eventuella husdjur vid första kontakten. Detta då vi kan ha personal med allergier och eventuellt behöver anpassa utrustningen efter om du har pälsdjur eller ej.

  • Vad händer om jag inte är nöjd med städningen?


    På hemstädning har du en städgaranti på 48 timmar efter att städningen är utförd. Om du inte är nöjd kontaktar du vår kundsupport via mail eller telefon så hjälper vi dig på bästa sätt.

Sekretess & personuppgifter

  • Personuppgifter

    Personuppgifter hanteras i enlighet med kreditupplysningslagen (KUL) som trädde i kraft 1 januari 2011 samt enligt gällande lagstiftning. (PUL)

  • Ångerrätt & köpvilkor

    Du har som kund hos oss rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Om du avbokar med mindre än tio dagar kvar till städtillfället gäller villkor enligt konsumenttjänstlagen. Om du av någon anledning skulle önska avbeställa en tjänst så kontaktar du oss på support@qleano.se eller ringer på 010-330 99 55.

  • Har ni någon sekretesspolicy?

    Alla som är ute och städar på uppdrag genom Qleano har genom sin arbetsgivare skrivit på ett sekretessavtal. Mer om vår sekretesspolicy hittar du under Om oss.

Bli kontaktad